1B

1B

maandag 21 september 2015




We hebben kennisgemaakt met Zara.
Zij is het vriendinnetje van Zoem.
Zij helpt ons met het zoemend lezen.

Onze nieuwe leesmethode wil dat de kinderen vanaf de start van het aanvankelijk lezen een goede leesstrategie aanleren om te komen tot correct en vlot lezen.
In onze vorige methode werkte we met het zogenaamde ‘hakken en plakken’.  Het hakken blijft een belangrijke stap om te komen tot woorden maken (spelling), maar wordt niet meer ingezet als aan te leren leesstrategie. De leesstrategie van deze methode luidt: zoemend lezen.


Wat is zoemend lezen?

Zoemend lezen is een leesstrategie om te komen tot correct en vlot lezen.
Je leest het woord met verlengde klankwaarde. Het leesproces wordt niet onderbroken. Belangrijk voor een correcte toepassing van deze strategie is een goed startgedrag. Je noemt de eerste klank direct met verlengde klankwaarde en plakt de volgende klank (ook met verlengde waarde) erachter. Bijv.: mmmaaaan. Het direct zoemen van de eerste letter is belangrijk om het innerlijk spellen te voorkomen. Let hierbij op dat de klanken zuiver blijven tijdens het zoemen. Een klank mag zijn natuurlijke waarde niet verliezen (bijv. een ‘i’ moet ‘i’ blijven en geen ‘ie’ worden)
Ook bij woorden die met een ploffer (zoals k-p-t-b-d) of de letter ‘h’ beginnen en moeilijk aan te houden zijn, pas je de techniek van het zoemend lezen toe. De instructie luidt dan: zet de mond klaar om de eerste letter te zeggen en bekijk de volgende letter. Plak deze klank direct aan de ploffer of de letter ‘h’ vast en zoem de klank. Tot slot de laatste letter erachter plakken. Bijv.: koooop


Waarom zoemend lezen? 

Zoemend lezen loopt het meest natuurlijk over in direct lezen. Als de juf of de ouders het lezen spellend voordoet (dus ‘hakt en plakt’), leren kinderen spellend lezen aan. Het doel is dat kinderen correct en vlot kunnen lezen. Zoemend lezen staat dichter bij het direct lezen dan het spellend lezen. Door niet vast te houden aan het hakken en plakken, zetten de kinderen sneller de stap naar het direct lezen van groepen letters die ze al kennen. Bovendien voorkom je op deze manier dat kinderen hardnekkig gaan spellen.